Hoe leren de kinderen
- Pedagogisch klimaat
De relatie en de interactie tussen de kinderen en de leerkracht vinden we groot belang voor goed onderwijs. Dit betekent dat we veel aandacht besteden aan het pedagogisch klimaat. Kinderen voelen zich veilig in onze school. Ze durven dingen te bespreken, te vragen, met ideeën te komen. Ze durven fouten te maken omdat dit hoort bij het leren. Leerkrachten communiceren zorgvuldig met de kinderen, geven goede feedback en ze staan open voor ideeën en inbreng van de kinderen. In de hele school maken we daarbij gebruik van de kernwaarden die we ook met de kinderen bespreken.
- Boeiend en betekenisvol
De school verzorgt betekenisvol onderwijs om kinderen intrinsiek te motiveren zodat er sprake is van eigenaarschap. We geven vorm aan boeiend onderwijs zodat kinderen betrokken zijn, veel leren en hun talenten kunnen ontwikkelen. Daarbij gaat het niet alleen om kennis en cognitieve ontwikkeling. Om ons onderwijs boeiend en betekenisvol te Koningin Emmaschool Schoolplan 2020 t/m 2023 6 maken, gebruiken we een variatie aan werkvormen waardoor er voldoende uitdaging is voor de kinderen. Daarnaast vinden we het erg belangrijk om een verbinding te maken tussen de school en het leven buiten de school. Dit doen we onder meer door de werkelijkheid in de klas te halen en met de klas naar de werkelijkheid te gaan. Ook het begeleiden van transfer vinden we belangrijk: waar zou je het geleerde nog meer kunnen gebruiken?
- Opbrengstgericht
We vinden het belangrijk dat kinderen van alle activiteiten op school iets leren. Dat doen we door opbrengstgericht te werken. Een van de kenmerken daarvan is dat we bij alle lessen en activiteiten het lesdoel aangeven zodat de leerkracht en de kinderen daarop kunnen focussen. “Wat gaan we vandaag leren?” in plaats van “Wat gaan we vandaag doen?” We vinden het daarbij tevens van belang dat er sprake is van een doorgaande lijn bij alle vakken, zodat we in alle groepen goed kunnen aansluiten bij reeds bestaande voorkennis. Leerkrachten houden rekening met verschillen door aan te sluiten bij de onderwijsbehoeften van kinderen.
- Klassenmanagement
Voor goed onderwijs vinden we een duidelijke structuur nodig. Leerkrachten scheppen een omgeving waarin kinderen met succes kunnen leren en werken. Voor iedereen is bijvoorbeeld helder wat er verwacht wordt, waar dingen te vinden zijn, welke afspraken er zijn. Lessen en andere activiteiten worden zorgvuldig voorbereid.
- Rijke leeromgeving
We laten kinderen leren in een rustige, veilige en rijke leeromgeving, waarin leerkrachten een scala aan wisselende werkvormen toepassen, gevoed door recente inzichten. Daarbij maken we onder andere gebruik van goede materialen en van de uitgangspunten en werkwijzen die kansen bieden op ontwikkeling. Kinderen leren op onze school onder meer door samen te werken met behulp van coöperatieve werkvormen. Ze krijgen kansen om zelf van informatie kennis te maken (constructivisme) en hun kennis toe te passen. We maken gebruik van de nieuwe kennis over de hersenen met behulp van de breinprincipes: relatie, focus, herhaling, zintuigelijk rijk, voortbouw en creatie.
- Samenwerken
Als school hebben we belangrijke taak bij de ontwikkeling van de kinderen. Maar we kunnen het als school niet alleen. Daarom werken we op de eerste plaats samen met ouders. We zorgen voor goede communicatie, we informeren ouders zorgvuldig over en naar hun kind. We werken ook samen met ander personen en instanties die bij de ontwikkeling van onze kinderen een rol spelen. Hierbij valt te denken aan logopedie, arts, maatschappelijk werk, orthopedagoog, onderzoekscentra, verenigingen, bedrijven en andere groepen en organisaties.