Wat leren de kinderen
In de missie van onze school beschrijven we wat we de kinderen op onze school willen meegeven. Waardoor maken we het verschil voor de kinderen, de ouders, de medewerkers de omgeving, de samenleving? Wat leren de kinderen gedurende de periode dat ze op de Emmaschool zitten?
- Kennis en vaardigheden
De basiskennis en -vaardigheden (de kerndoelen van taalontwikkeling, lees- en rekenonderwijs) vormen het fundament onder de ontwikkeling. Het is nodig om het beste uit kinderen te halen. We willen deze leerdoelen en leerlijnen dan ook bewaken en vasthouden. Ze zijn de bouwstenen om later te kunnen functioneren in de maatschappij. Hierbij is niet alleen kennis belangrijk. We leren kinderen probleem-oplossend te denken en te werken en we begeleiden kinderen in hun transfer: het kunnen toepassen van geleerde in andere situaties. Naast taal en rekenen beschouwen we ook kennis over de wereld als basiskennis.
- Talenten ontdekken en ontwikkelen
We vinden het erg belangrijk dat kinderen een gevoel van eigenwaarde ontwikkelen en dat ook behouden. Ze ontwikkelen op onze school voldoende zelfvertrouwen om uitdagingen aan te gaan die ze in hun leven tegenkomen. We vinden het erg belangrijk dat kinderen een goed zelfbeeld hebben en dat ze zich ervan bewust zijn dat ze in hun leven zelf keuzes kunnen maken. We helpen kinderen niet alleen vertrouwen te hebben in zichzelf, maar ook in anderen. We ondersteunen hen bij het ontwikkelen van meningsvorming, zodat ze beter in staat zijn om voor zichzelf op te komen en zichzelf te presenteren. We helpen de kinderen hun interesses en talenten te ontdekken. Daarvoor is onder meer nodig: het ontwikkelen van zelfkennis, eigenheid, flexibel zijn, doorzettingsvermogen, omgaan met tegenslagen, nauwkeurigheid, zelfredzaamheid, weerbaarheid en het lef om iets nieuws te ondernemen. We helpen kinderen hun talenten verder te ontwikkelen en mede daardoor ook plezier te hebben in het leren en het leven. We leren hen ontdekken en ervaren waar ze goed en minder goed in zijn. We helpen hen het beste in zichzelf naar boven te halen en waken er voor eindeloos te oefenen op mindere punten.
- Sociale vaardigheden en samenwerken
Rekening houden met elkaar, samenwerken, open staan en mede daardoor leren van elkaar is belangrijker. We leren kinderen hoe belangrijk samenwerken is en wat het betekent om voor anderen het verschil te maken, elkaar te helpen, iets voor anderen te betekenen, op te komen voor anderen. We werken aan sociale en emotionele vaardigheden: goede omgangsvormen, goed leren samenwerken, écht naar elkaar luisteren, empathie, respectvol met anderen omgaan, eerlijk zijn, contact maken, vrienden maken en houden, accepteren en gebruik maken van verschillen, kunnen uiten van gevoelens en gedachten, praten over hetgeen hen bezig houdt. We schenken aandacht aan verschillende culturen en levensbeschouwingen en we leren kinderen onderlinge verschillen te zien als rijkdom, als kans om samen te werken en van elkaar te leren. Om goed te kunnen samenwerken is goed communiceren een zeer belangrijke vaardigheid mondeling, schriftelijk en digitaal. Dit betekent onder andere actief luisteren, empathie, open staan voor andere meningen, vragen stellen, eigen gedachten en gevoelens onder woorden kunnen brengen .
- Verantwoordelijkheid
Als school leveren we een bijdrage aan het ontwikkelen van zelfredzaamheid. Daarbij is het nemen van eigen verantwoordelijkheid van belang: leren voor jezelf op te komen, zelf keuzes leren maken, het nastreven van doelen, kunnen focussen. Weten dat je sommige dingen zelf al kunt, maar dat je voor andere dingen hulp vraagt. We geven kinderen echter ook mee dat je niet alleen bent op deze wereld, maar dat je ook een verantwoordelijkheid hebt voor anderen en voor de wereld om je heen. We ontwikkelen openheid en respect voor anderen en voor de omgeving, zowel in het klein als in het groot: voor het omgaan met materialen, voor andere culturen, voor het milieu, voor de natuur, het zorgvuldig omgaan met energie. Ze leren dat ze zelf in kleinere kring een rol kunnen spelen als het gaat om duurzaamheid, in het behouden van een gezonde wereld. Kennis van de wereld is daarbij een vereiste. Dit doen we onder meer door kinderen te leren samenhangen te zien, informatie met elkaar verbinden en door ze kritisch te leren denken.
- Onderzoekende houding en leren leren
Door onderzoekend bezig te zijn, leren we kinderen leren en dagen we hen uit tot verwondering en interesse. Ze beseffen dat leren een levenslang proces is en hoe je het beste kunt leren. We vinden het belangrijk om dit samen met de ouders te doen. Bij het leren leren hoort onder meer het vinden van informatie en het kunnen onderscheiden van hoofd- en bijzaken. We stimuleren een open, kritische en nieuwsgierige houding, we leren kinderen vragen te stellen. We bevorderen zelfstandigheid op onze school, goed kunnen plannen, organiseren en presenteren, zelf initiatief nemen en experimenteren. Kinderen leren focussen tijdens het leren. We geven hen hulpmiddelen om zichzelf, de ander en de wereld beter te begrijpen en we leren hen leren. Het inzetten van effectieve informatietechnologie kan daarbij helpen. Met behulp van techniek en van de technologie maken we op onze school het onderwijs boeiender voor deze tijd. Daarnaast is er aandacht voor ICT en mediawijsheid. We vinden het van belang dat we kinderen leren hoe ze op een verantwoorde en respectvolle manier ermee om kunnen gaan. We besteden niet alleen aandacht aan de rijke mogelijkheden, maar ook aan de mogelijke risico's en de beperkingen die de nieuwe technologie en media met zich meebrengen.
- Creativiteit
We willen dat kinderen hun toekomst als een uitdaging ervaren en hen de hulpmiddelen geven om die toekomst vorm te geven. Creatief denken en handelen (“out of the box”), flexibel zijn, grenzen verleggen, durven loslaten, nieuwe wegen durven en kunnen inslaan, denken in oplossingen, blijven leren vanuit brede interesses zijn daarbij essentieel. We gaan ervan uit dat creativiteit steeds belangrijker wordt in de samenleving en dus veel voor de ontwikkeling van kinderen kan betekenen. Naast het denken en handelen op een originele wijze speelt creativiteit op onze school ook een belangrijke rol bij de creatieve vakken, o.a. tekenen, muziek, dans, drama en handvaardigheid. We nemen deze vakken serieus. We geven ze grotendeels zelf, maar jaarlijks laten we ook kunstenaars met de kinderen aan de slag gaan, zodat een breed en volledig aanbod ontstaat. We werken ook hier opbrengstgericht.